Jak objawia się niedobór cynku u dzieci?

Niedobór cynku u dzieci to, jak się okazuje, powszechny problem. Coraz częstsze sięganie po żywność wysokoprzetworzoną i spożywanie posiłków o zbyt wysokim indeksie glikemicznym zaburza wchłanianie tego pierwiastka i stopniowo, ale sukcesywnie obniża jego poziom w organizmie. Cynk jest bardzo ważnym składnikiem mineralnym. Odpowiada nie tylko za szereg procesów enzymatycznych, metabolicznych i hormonalnych, lecz także wspiera pracę układu immunologicznego. Objawy niedoboru cynku u dzieci mogą mieć różny charakter i dotyczyć całego ustroju. Najczęściej jednak symptomy niskiego poziomu tego mikroelementu dają się zauważyć ze strony systemu nerwowego, pokarmowego i odpornościowego.

Cynk jest bardzo cennym pierwiastkiem ludzkiego organizmu

Rola cynku w organizmie człowieka jest kluczowa dla prawidłowego funkcjonowania całego ustroju. Polega w głównej mierze na funkcjach katalitycznych, strukturalnych i regulujących. Cynk odpowiada za procesy metaboliczne, przemianę energetyczną, produkcję i stymulację wielu hormonów. Ponadto jest to mikroelement bardzo ważny z punktu widzenia układu immunologicznego. Cynk wspiera odporność, nic więc dziwnego, że obok witaminy C i rutyny stanowi nieodzowny składnik preparatów wzmacniających i chroniących przed infekcją. Co ciekawe, ten pierwiastek jest kofaktorem gustyny, czyli wpływa na białko znajdujące się w receptorach smakowych – w efekcie niedobór cynku może zaburzać odczuwanie nie tylko smaków, lecz także zapachów.

Niedobór cynku u dzieci najczęściej wynika ze złej diety

Zapotrzebowanie organizmu na cynk warunkuje wiele czynników. Na utrzymanie jego odpowiedniego poziomu wpływa nie tylko stopień przyswajalności oraz wydalania, lecz także interakcje z innymi pierwiastkami i ilość zmagazynowanego w organizmie cynku endogennego.


Cynk jest pierwiastkiem śladowym, szczególnie istotnym u dzieci, bo popyt rośnie wraz z wiekiem, zwłaszcza w życiu płodowym i pierwszych miesiącach po urodzeniu. Fizjologiczne zapotrzebowanie tego mikroelementu wykazuje tendencję wzrostową także w okresie pokwitania, co dotyczy bardziej dojrzewających chłopców niż dziewcząt.

Zgodnie z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia średnie dzienne zapotrzebowanie cynku u dzieci wynosi odpowiednio (mg/dobę):

  • 2-3 – u niemowląt;
  • 3-5 – u dzieci poniżej 9 r.ż.;
  • 8-11– u nastoletnich chłopców;
  • 8-9 – u nastoletnich dziewcząt.

Produkty bogate w cynk to przede wszystkim ciemne pieczywo, sery podpuszczkowe, ryby, mięso, wątroba, kasza gryczana, jaja, czyli składniki, które raczej nie są lubiane przez dzieci. Z tego powodu w ich miejsce coraz częściej oferuje się pociechom żywność wysokoprzetworzoną, pełną słodyczy i fast-foodów. Zamiast dobrze zbilansowanego jadłospisu, dzieci dostają posiłki o zbyt dużym indeksie glikemicznym. To wszystko sprawia, że realizacja zapotrzebowania młodego organizmu na cynk jest niewystarczająca. Chociaż niewłaściwy sposób żywienia jest uznawany za główną przyczynę niedoboru cynku u dzieci, o jego wystąpieniu mogą decydować również choroby jelit, ostre biegunki, a także alergie czy nietolerancje pokarmowe.

Objawy niedoboru cynku u dziecka dają się łatwo zauważyć

Objawy niedoboru cynku u dzieci mogą występować ze strony różnych układów, jednak są na tyle charakterystyczne, że łatwo je zauważyć. Niewystarczająca ilość cynku w diecie dziecka czy też problemy z jego przyswajaniem dają o sobie znać najczęściej w postaci symptomów neurologicznych, bo jest to pierwiastek, który poza swoimi podstawowymi funkcjami moduluje przewodzenie sygnałów nerwowych w synapsach. Jego niedobór przekłada się zatem na trudności w uczeniu się, zapamiętywaniu i skupieniu uwagi, a także zaburzenia emocjonalne, jak nadpobudliwość, nerwowość, drażliwość. Co więcej, cynk wpływa również na odbieranie i przetwarzanie wrażeń zmysłowych, toteż utrata apetytu i niechęć dziecka do jedzenia wcale nie muszą świadczyć o tym, że maluch jest marudny i wybrzydza. Niejednokrotnie zdarza się, że zmniejszone łaknienie pojawia się wskutek zaburzeń percepcji smakowo-węchowych, wywołanych właśnie deficytem składników mineralnych i witamin (A, B6).

Ponadto niedobór cynku u dzieci i niemowląt może prowadzić do:

  • łuszczycopodobnych zmian skórnych;
  • biegunek;
  • zwiększonego apetytu na słodycze;
  • wypadania włosów;
  • zahamowania wzrostu;
  • opóźnienie rozwoju;
  • hipogonadyzmu.

Cynk najlepiej suplementować z pożywienia

Niedobór cynku u dzieci powinien być niwelowany przede wszystkim poprzez zwiększenie w diecie produktów będących bogatym źródłem tego pierwiastka. Cynk, tak jak żelazo, najlepiej przyswaja się z żywności pochodzenia zwierzęcego. Jednak, kiedy realizowanie jego zapotrzebowania z codziennej, urozmaiconej diety okazuje się niewystarczające, wówczas należy sięgnąć po dodatkową suplementację z apteki. Przed jej wdrożeniem warto jednak spróbować wzmocnić przyswajalność cynku naturalnymi metodami. Świetnym sposobem jest podawanie go wraz z witaminami rozpuszczalnymi w wodzie, C i B6, witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach, A i E, a także innymi pierwiastkami śladowymi: magnezem, wapniem, fosforem i selenem.

Tags:

Ostatnia edycja przez

Skomentuj jako pierwszy!

Dodaj komentarz

Przeczytaj poprzedni wpis:
Dlaczego warto zdecydować się na ośrodek leczenia uzależnień?

Aktualnie nie brakuje osób, które mają problemy z uzależnieniami. Często tacy ludzie nawet do końca nie zdają sobie sprawy ze...

Zamknij