W Polsce do najczęściej stosowanych przez psychologów skal rozwoju psychoruchowego małego dziecka należą:
- Skala Rozwoju psychomotorycznego wg. Brunet i Lezine od 3 m.ż. do 3 r.ż. ocena lokomocji i kontrolo postawy, koordynacja wzrokowo-ruchowa, mowa i kontakty społeczne. Próby testowe pozwalają na określenie wieku rozwoju psychoruchowego, ilorazu rozwoju, ilorazów cząstkowych dla poszczególnych sfer, profil rozwoju. Język – znaczenie lub wiadomość przekazywana między osobami poprzez mowę, pismo i gesty.
- Skala Inteligencji Dla Małych Dzieci wg. Psyche Cattell: 0-4 r.ż.
- Wiek przedszkolny i szkolny:
- Skala Inteligencji wg. Termana i Merrill
- Skala Inteligencji Wechslera Dla Dzieci
- Skala Standardowych Matryc Ravena
- Skala Dojrzałości Życiowej Dolla
- Testy Spionek, Bender-Koppitz, Bentona, Reya
Skale wyżej wymienione są zastrzeżone do wyłącznego użytku przez psychologów
Skala CLAMS/CAT

CAT – Clinical Adaptive Test; CLAMS – Clinical Linguistic and Auditory Milestone Scale** Można zaliczyć po zaobserwowaniu przez badającego
Test rysunku człowieka Goodenough i Harrisa



Metody przesiewowe dla lekarzy, ułatwiające wstępną ocenę rozwoju psychoruchowego:
Amerykański orientacyjny przesiewowy test psychoruchowego rozwoju dziecka do lat 6 Denver:
- Inwentarz rozwoju psychoruchowego od 0 do 3 lat wg Chrzanowskiej
- Zmodyfikowany inwentarz rozwojowy dla dzieci od 3 m.ż. do 3 lat (kata kwestionariuszowa do obserwacji ciągłej rozwoju dziecka co kwartał w 1, 2, 3 roku życia
- Test przesiewowy do oceny rozwoju psychomotorycznego małych dzieci Illingwortha
- Karta rozwoju psychomotorycznego dzieci do lat 3: J. Kopczyńska – Sikorska.
- Skala rozwoju ruchów niemowlęcia wraz z normami ; M. Zdańska-Bricken, N. Wolański
- Skala najważniejszych osiągnięć wstępnego stadium rozwoju mowy dziecka w pierwszym roku życia; M. Przetacznikowa. H. Spionek
- Skala rozwoju mowy dziecka do 8 r.ż.; H. K. Silvera
- Siatki centylowe układu M. Zdańskiej-Brincken i N. Wolańskiego do oceny poziomu i dynamiki rozwoju ruchowego niemowlęcia
- Bilanse zdrowia dla dzieci w 2, 4, 6, 10, 15 i 18 roku życia
Młodszy wiek szkolny (7-10/12 r.ż.)
- pierwszy ząb stały – pierwsze cechy dojrzewania płciowego
- najwolniejsze tempo wzrastania: dł. 5cm/rok, m.c.: 3-3,5 kg/rok
- maleją przyrosty obwodu głowy, mózg osiąga ostateczną wielkość
- korzystny okres w rozwoju motorycznym, „pełnia dzieciństwa„
- „głód ruchu” – konflikt w momencie rozpoczęcia nauki w szkole, ponieważ dopiero ok. 10 r.ż. zwiększona zdolność do koncentracji uwagi i precyzji pisania, zmniejszenie niepokoju ruchowego i liczby ruchów mimowolnych (zakończenie procesu mielinizacji układu nerwowego)
Czytaj dalej: Okres dojrzewania płciowego dziecka
Skomentuj jako pierwszy!