Rozwój percepcyjny, ruchowy, poznawczy, językowy, społeczny, emocjonalny.
Rozwój mowy
Artykulacja – wydawanie pojedynczych dźwięków.
Język– znaczenie lub wiadomość przekazywana między osobami poprzez mowę, pismo i gesty.
Percepcja– zdolność do zrozumienia języka innych.
Ekspresja – zdolność do doboru odpowiednich słów
Artykulacja
- noworodek – krzyk
- gruchanie – 2m.ż., 4-6 m.ż. kontrastowanie dźwięków pod względem wysokości, amplitudy i rezonansu
- gaworzenie – wydawanie ciągłych powtarzalnych dźwięków (ma ma ma, ba ba ba). uczy się wymawiać: głoski bezdźwięczne (p,b,m), językowo-zębowe (t,d,n), podniebienne (k,g)
- żargon – 9-10 m.ż. dźwięki w różnych kombinacjach i intonacjach, sprawia wrażenie mowy w innym języku
- 1-3 r.ż. dźwięki o wysokiej częstotliwości: f,s,z,sz,a następnie cz i dż
- ostatnie dźwięki 3-6 lat: l, r, w
Wskazana wizyta u logopedy
- nie grucha w 4 m.ż.
- nie gaworzy w 8 m.ż.
- nie wymawia dźwięków w różnych kombinacjach w 12 m.ż.
- w 3 r.ż. mowa w większości zrozumiała
- 6 r.ż. brak błędów wymowy
Język
- noworodek: dziecko uczy się, że krzyk powoduje odpowiedź: karmienie lub przyciągnięcie uwagi opiekuna
- 2 m.ż. kontakt wzrokowy z osobą mówiącą
- 4 m.ż. gruchanie w kierunku innych, naśladuje dźwięki
- 6-8 m.ż. dziecko zaczyna wiązać określone znaczenie z kombinacją dźwięków słyszanych w mowie, reaguje na swoje imię, na “nie” i proste polecenia. Mowa czynna wyraża się gestykulacją popartą wokalizacją
- 7-8 m.ż. gest wskazywania lub sięgania – “chcę to”
- 10-12 m.ż. umie wskazać części ciała, typowe przedmioty I proste obrazki, wykonuje proste, jednoczęściowe polecenia, czasami używa pojedynczych słów i gestów
- 12-18 m.ż. pierwsze słowa zastępują całe zdanie
- 18-24 m.ż. wypełnia złożone polecenia, łączy słowa w krótkie wyrażenia
- 2-3 lata rozumie długie, złożone zdania, interesuje się wyjaśnieniami słownymi odpowiadającymi na pytanie , dlaczego?, jak?, poszerza słownictwo, uczy się zasad gramatyki
- 3-6 lat używa długich i złożonych zdań, zaczyna rozumieć zasady społeczne rządzące mową, np. zaczyna rozmowę mówiąc “cześć“
Wskazana wizyta u logopedy
- nie wypowiada ani jednego słowa w 16-18 m.ż. i nie spełnia prostych poleceń
- 2 r.ż. nie łączy słów w proste wyrażenia
- 3 r.ż. nie wypowiada całych zdań
Kamienie milowe rozwoju człowieka
Obok oceny kamieni milowych ocena odruchów pierwotnych obecnych w pierwszych 3-4 m.ż. zanikających w różnym czasie. Ich utrzymywanie się może sugerować obecność zaburzeń neurologicznych.
Odruchy prymitywne okresu niemowlęcego
Reakcje ułożenia ujawniają się po wygaśnięciu odruchów pierwotnych i poprzedzają rozwój dowolnej aktywności ruchowej.
Ocena rozwoju psychomotorycznego do 3 r.ż. na podstawie zaobserwowanych ruchów i zachowań, szczególnie rozwoju postawy i pionizacji ciała, ruchów lokomocyjnych, wokalizacji oraz mowy. W razie wątpliwości obiektywne badanie psychologiczne. Obiektywna ocena sprawności fizycznej w wieku szkolnym – nauczyciel wychowania fizycznego.
Czytaj dalej: Ocena rozwoju psychicznego dziecka.
Skomentuj jako pierwszy!