Behawioryzm jest to niezwykle wpływowa akademicka szkoła psychologii, która zdominowała teorię psychologiczną w okresie między dwoma wojnami światowymi. Behawioryzm klasyczny zajmował się wyłącznie zjawiskami dającymi się zaobserwować i zmierzyć, wykluczając pojęcia, emocje oraz wewnętrzne doświadczenia i jakąkolwiek aktywność psychiczną. Organizm jest tu spostrzegany jako odpowiadający na warunki (bodziec) stworzone przez środowisko zewnętrzne oraz wewnętrzne procesy biologiczne. W tym czasie dominującą szkołą w nauce był strukturalizm, wywodzący się z psychologii rozumianej jako nauka o świadomości, doświadczeniu lub umyśle. Aktywności czysto fizyczne nie były wprawdzie wyłączone z kręgu jej zainteresowań, jednak gł. nacisk kładziono na ich związek ze zjawiskami psychicznymi. Charakterystyczną metodą badania w psychologii była więc introspekcja – obserwacja i opis funkcjonowania własnego umysłu.
Wczesna formuła behawioryzmu była reakcją amerykańskiego psychologa J.B. Watsona na psychologię introspekcyjną. Postulował on odrzucenie introspekcji, uznając za dopuszczalne tylko takie obserwacje, które mogą być dokonane na tym samym zjawisku lub osobie badanej przez niezależnych od siebie obserwatorów. W ten sposób psychologia miała się stać „czysto obiektywną, eksperymentalną dziedziną nauk przyrodniczych”. Jakkolwiek abstrakcyjne mogą się wydać te sugestie, miały one jednak rewolucyjny wpływ na współczesną psychologię i nauki społeczne oraz na samą koncepcję człowieka.
Od 1930 do późnych lat 40. pojawił się odłam zw. neobehawioryzmem, w którym psychologowie próbowali przełożyć ogólny program metodyczny Watsona na szczegółową, opartą na eksperymencie teorię zachowania adaptacyjnego. Okres ten zdominowali teoretycy uczenia się tacy jak Clark L. Hull i B.F. Skinner. Myśl Skinnera była bezpośrednim efektem intelektualnego dziedzictwa Watsona i stała się dominującą po 1950. Począwszy od tego okresu, przy udziale takich ludzi jak teoretyk poznania Tolman, pojawiła się tendencja do liberalizacji sztywnej doktryny behawiorystycznej, zarówno metodycznej, jak i koncepcyjnej. Zasada obiektywizmu zasadniczo nie uległa zmianie, nawet po uznaniu istnienia zmiennych pośredniczących (tj. psychicznych), zaakceptowaniu relacji słownych i włączeniu do problematyki badań takich obszarów jak spostrzeganie.
Skomentuj jako pierwszy!