Geniusz jest to w psychologii, osoba o niezwykłej potędze intelektu.
Słowo geniusz używane jest w 2 ściśle powiązanych, lecz nieco odmiennych znaczeniach. W pierwszym sensie, spopularyzowane przez amerykańskiego psychologa L.M. Termana, odnosi się do wysokich zdolności intelektualnych określanych za pomocą wystandaryzowanego wyniku testu. Wynik ten definiowany jest różnie i Terman umieszcza iloraz inteligencji potencjalnego geniusza na poziomie 140 lub wyżej, czyli na poziomie osiąganym przez mniej więcej 1 osobę na 250. W tym sensie termin ten może być używany do charakteryzowania dzieci, które nie miały jeszcze możliwości osiągnięcia wybitnej pozycji dzięki swoim osiągnięciom. Coraz szerzej używanym i prawdopodobnie praktyczniejszym w odniesieniu do takich dzieci jest pojęcie utalentowane, przy czym przeprowadza się rozróżnienie na dzieci utalentowane pierwszego stopnia, czyli takie, które znajdują się wśród górnej 0,1% cz. społeczeństwa, oraz dzieci utalentowane drugiego stopnia, czyli takie, które mieszczą się w górnych 10% pozostałej cz. społeczeństwa. W drugim i bardziej potocznym sensie, wywodzącym się od dziewiętnastowiecznego brytyjskiego naukowca Galtona, słowo geniusz używane jest w odniesieniu do zdolności twórczych na wyjątkowo wysokim poziomie, które doprowadziły do faktycznych osiągnięć, jednak zawsze pod warunkiem, że osiągnięcie takie nie ma jedynie wartości przelotnej ani nie jest wynikiem przypadkowego powstania, jak w liniach dziedziczenia. Geniusz różni się od talentu zarówno pod względem ilościowym, jak i jakościowym. Talent odnosi się do wrodzonych zdolności do pewnego specjalnego rodzaju pracy i sugeruje stosunkowo szybkie i łatwe nabywanie pewnych szczególnych umiejętności. Geniusz natomiast wiąże się z oryginalnością i kreatywnością oraz zdolnością myślenia i działania w niezbadanych uprzednio dziedzinach, a tym samym dawaniem światu czegoś wartościowego, czego inaczej świat nie mógłby uzyskać. Chociaż geniusze zazwyczaj pozostawiają swój niepowtarzalny ślad w poszczególnych dziedzinach, badania prowadzone nad wczesnym rozwojem wykazują, że ich inteligencja ogólna jest również wyjątkowo wysoka.
Skomentuj jako pierwszy!