Kazirodztwo są to stosunki seksualne między osobami o bliskim lub uznawanym za bliskie pokrewieństwie.
Ponieważ w większości kultur kazirodztwo jest bardziej kwestią emocjonalną niż prawną, przeto używa się w odniesieniu do niego raczej określenia tabu niźli zakaz. Tabu kazirodztwo uznawane jest w antropologii za uniwersalne, choć w różnych społeczeństwach narzuca się rozmaite jego formy, a wykrycie jego złamania w poszczególnych grupach wywoływać może zupełnie odmienne reakcje. Najogólniej rzecz biorąc, im bliższe jest pokrewieństwo między dwojgiem ludzi, tym silniejsze i bardziej naładowane emocjonalnie jest tabu zabraniające lub odwodzące ich od stosunków seksualnych. Można też przyjąć ogólnie, że;
- kazirodztwo jest niemal powszechnie potępiane;
- bardzo rzadko stykamy się z kulturowo usankcjonowanymi pominięciami zakazu kazirodztwa, z których wymienić trzeba przede wszystkim przymusowy związek małżeński rodzeństwa z rodziny królewskiej;
- w miarę jak maleje stopień pokrewieństwa biologicznego, maleją też lub całkowicie zanikają sankcje dotyczące zbliżeń seksualnych.
W antropologii kulturowej większość badań dotyczących kazirodztwa skupia się na analizie i interpretacji struktury, funkcji i, w mniejszym stopniu, pochodzenia odnoszącego się doń tabu. Dla zorientowanych socjobiologicznie antropologów pytanie o kazirodztwo i związane z nim kwestie małżeństwa egzogamicznego i endogamicznego jest problemem genetyki. Populacje wysoce wsobne genetycznie traciły swą zdolność reprodukcyjną i tworzyły pule genów wywołujące wrodzone wady. Współcześni badacze w swych próbach tłumaczenia zarówno pochodzenia, jak i utrzymywania tabu kazirodztwo starają się uniknąć wyjaśnień jednostronnych, czy to genetycznych, czy to historycznych, czy społecznych. Podniesiono również kwestię, czy jednolite zjawisko kazirodztwa w ogóle istnieje i czy nie powinno się rozumieć jako teoretycznie odmienne związki seksualne brata z siostrą, matki z synem i ojca z córką.
Skomentuj jako pierwszy!